Het Nationale Ballet

Het Nationale Ballet bestaat reeds 50 jaar. Vijf decennia waarin ballet in Nederland tot grote bloei gekomen is. Het gezelschap bracht wereldberoemde dansers als Alexandra Radius en Han Ebbelaar voort en wordt onder meer geïnspireerd door de wereldberoemde choreograaf Hans van Maanen.

Het Nationale Ballet heeft zich ontwikkeld tot een wereldwijd gerespecteerd en toonaangevend balletgezelschap met een uniek karakter een een rijk repertoire. Een gezelschap dat een traditie in vernieuwing heeft, met dansers die uit de hele wereld afkomstig zijn, en dat over de hele wereld optredens geeft.

Het Nationale Ballet neemt een vooraanstaande plaats in binnen het Nederlandse culturele leven en ver daarbuiten. Met tachtig dansers op een totaal van 125 medewerkers is het veruit het grootste dansgezelschap van ons land.

Het Nationaal Ballet brengt academisch ballet op het allerhoogste niveau: van klassiek tot hedendaags, van verhalen tot abstract, eigen en internationaal repertoire.

Het Nationale Ballet is een gezelschap waar Nederland trots op mag zijn en dat zijn plaats als een van de boegbeelden van de Nederlandse cultuur met ere vervult. Het Nationaal Ballet is een gezelschap dat steun verdient. Reden voor Stichting Kleyn om zich met het gezelschap te verbinden door middel van financiële steun voor een periode van (voorlopig) vijf jaar.