Expositie Jan Hendrik Verstegen

Vanaf 9 september 2012 is in Kasteel het Nijenhuis bij Heino de tentoonstelling ‘Jan Hendrik Verstegen – Ademloze ruimtelijkheid’ te zien. Met meer dan honderd schilderijen en tekeningen wordt voor het eerst een overzicht gepresenteerd van het intrigerende oeuvre van de ten onrechte nog vrijwel onbekende schilder Jan Hendrik Verstegen (1922 – 1993).

Stichting Kleyn heeft voor de tentoonstelling enkele schilderijen beschikbaar gesteld uit de Kleyn collectie. Tevens heeft Stichting Kleyn bijgedragen aan de totstandkoming van een boek over Hendrik Jan Verstegen met essays van Nelleke Noordervliet en filosoof Peter Wesley. Om het boek te bestellen klikt u hier. De opbrengst van het boek vloeit weer terug naar Stichting Kleyn.

Het oeuvre van Jan Hendrik Verstegen is geworteld in de realistische schilderkunst die in de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw in heel Europa de toon aangaf. In Nederland waren het magisch realisten als Carel Willink en Pyke Koch en surrealisten als Joop Moesman en Melle die met hun schilderijen uiting gaven aan het destijds alom heersende gevoel van vervreemding en dreiging. Verstegen, die een generatie jonger was dan de genoemde schilders, kende dat gevoel uit eigen ervaring maar kon dit pas na de Tweede Wereldoorlog in zijn kunst verwerken. Zijn bekendste schilderij is Tyrannie der stalen helmen uit 1947, dat zich tegenwoordig in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen bevindt. Op het schilderij heeft de kunstenaar zichzelf en een vriend afgebeeld tegen het decor van marcherende nazi’s tussen de puinhopen van Rotterdam na het bombardement van 14 mei 1940. Het doek verbeeldt het verzet van de intelligentsia tegen de bezetter.

Meer informatie over de expositie en de openingstijden van het museum treft u op: Museum de Fundatie.